Flygplanstyper

Det finns ett stort utbud av olika flygplanstyper och drönare. De är tillverkade i olika material som balsaträ, plywood, plast, kolfiber, glasfiber , epo mm. EPO är en typ av cellplast som är väldigt tålig.

De finns att köpa i olika grader av skick.

Plug and Fly är färdiga flygplan som man kan behöva komplettera med en mottagare annars är de klara för att flygas med.

ARF, Almost Ready to Fly är oftast flygplan som levereras tomma. De behöver kompletteras med drivlina, servon, mottagare mm. De brukar kräva mer jobb att sätta ihop än Plug and Fly modeller.

Ready to Fly är helt kompletta med radiostyrning och drivlina. Oftast är radiostyrningen av en enklare typ och det kan vara svårt att använda den till andra flygplan eller drönare.

Man kan även köpa en byggsats som man kan sätta ihop själv. Detta kräver en del erfarenhet och i många fall en hel del erfarenhet.

En drivlina kallas det som driver flygplanet det kan vara en elmotor med fartkontroller, batteri och propeller eller en förbränningsmotor med en tank och propeller. Jag antar att en gummisnodd med propeller också kan kallas för en drivlina. Om det är en bensinmotor behövs även ett tändsystem.

Trainers är en typ av plan som är lätta att flyga och lämpliga för nybörjaren. Det finns ett stort utbud av olika trainers. De kan vara byggda i EPO med kolfiber förstärkningar en konstruktion som klarar en omild behandling, Andra är byggda i balsaträ och  plywood de är klädda med en plastfilm dessa konstruktioner är inte lika tåliga som EPO. Drivlinan kan vara baserad på elmotor eller förbrännings motor.

Bixlern är en utmärkt trainer att börja med. Den drivs av en elmotor som sitter på ovansidan. Landningsstället är lätt att ta av vilket är bra vid de första landningarna.

Sport är en benämning på flygplan som man kan flyga lite fortare och mer avancerat med. De kräver lite mer av piloten som behöver lite mer erfarenhet.

Tundran är en lämplig modell att fortsätta med efter man har lärt sig grunderna. Givetvis finns det andra som är lika bra som tex Funcub mm.

Aerobatic / 3D  flygplan kan flyga i olika mönster och göra olika avancerade trick. De är roliga att flyga. Inte så svåra att flyga men de kräver en viss erfarenhet. Man kan även utföra extremt svåra manövrar med dem som kräver stor erfarenhet. En flygplanstyp att växa med.

Skala, här gäller det att flygplanet är likt ett fullskala flygplan. Det finns flera olika tävlingsklasser inom skala där både likheten med ett original på marken sk statisk bedömning och hur planet uppför sig i luften bedöms.


Warbird, kallas flygplan som liknar plan från WW1 och WW2. De kan vara i skala utförande eller i semiskala. Semiskala eller sportskala är en grupp där flygplanen är anpassade så de är lättare och flyga men liknar förebilderna.

Flygande Vinge. De är roliga att flyga, väldigt rörliga och kan komma upp i höga hastigheter. Många använder dem till fpv.

Segelflygplan finns i många olika utföranden en del har motor och kallas motorseglare. De utan motor kan dras upp med en vinsch, gummirep eller bogseras upp av ett annat modellflygplan. Motorseglarna har en motor i nosen eller på en gondol ovanför vingen. Hangflyg har många utövare även inom modellflyget. Ett hang uppstår när vinden blåser mot en hög brant och vinden tvingas uppåt. Vid ett bra hang med bra vindförhållande kan hålla på att flyga inom hanget hela dagen.

Jet och EDF, jetflyg kräver lite större plånbok en turbin (motorn) är dyr, priset börjar på ca 20000 kr för en liten en. Då är EDF ett billigare alternativ, EDF är en i princip en elfläkt men kallas turbin den med. EDF turbiner finns i många storlekar och kostar från ca 300 kr och uppåt.

Många vingar är ingen klass eller grupp men jag tycker att dubbeldäckarna och triplanes behöver ett eget utrymme.

Tiger Moth, en klassiker.

Focker DR1, en annan klassiker.